Aktuálně
Z historie WSOP: Benny Binion a jeho Podkova – 4. část
Před hlavním turnajem WSOP v roce 1983 se totiž na organizátory obrátila skupina hráčů, kteří přišli s návrhem, zda by nemohli sehrát kvalifikační turnaj, jehož vítěz by získal účast v hlavním turnaji WSOP. Jejich představa byla taková, že by každý z deseti hráčů zaplatil 1000 $ a vítěz tohoto miniturnaje konaného na jediném stole by získal 10 000 $, které by vložil jako vstupné do mistrovského turnaje. Hráči se s tímto návrhem obrátili na Jacka Biniona, který bez váhání nejen souhlasil, ale začal také pravidelně organizovat minisatelity, což byly turnaje konané na více stolech se vstupem 100 $.
Princip těchto klání spočíval v tom, že z každého jednotlivého turnaje s deseti hráči postoupil vítěz s tisícovkou dolarů do satelitního turnaje a vítěz tohoto turnaje vždy postoupil již do hlavní WSOP soutěže, do níž má vstupné hodnotu deseti tisíc dolarů. Díky satelitní inovaci se turnaje WSOP začalo zúčastňovat více hráčů a tím došlo i ke zvýšení celkových částek určených na výhry. Princip satelitních turnajů se začal později uplatňovat i na internetu, což přispělo k dalšímu zvýšení počtu účastníků tohoto dnes největšího a nejprestižnějšího světového turnaje. Právě kombinace kasinových a internetových satelitních turnajů je v pozadí extrémního nárůstu hráčů v tomto turnaji v roce 2005. Zatímco v roce 2004 se hlavního turnaje WSOP zúčastnilo 2576 hráčů, v roce 2005 jich za stoly zasedlo již 5619. Tak velká koncentrace pokerových nadšenců v rámci hlavního turnaje má samozřejmě vliv i na celkový počet účastníků v dalších turnajích WSOP, který například v roce 2005 dosáhl úctyhodného čísla 30.989.
Pokerová klání WSOP, jejichž tradici založil Benny Binion, jsou naprosto výjimečná ještě z jednoho důvodu. Umožňují totiž každému normálnímu smrtelníkovi zúčastnit se sportovního klání, v němž může změřit své síly s největšími světovými hvězdami. To není možné v žádném jiném sportu. Také proto je světové mistrovství v pokeru jedinečné a přitahuje každý rok tolik hráčů.
Slavná Podkova, legendární lasvegaský podnik Bennyho Biniona, byla nepřetržitě v provozu od svého otevření v roce 1951 plných 53 let. V roce 2004 přišel šok: Podkova se musela zavřít, vyvrcholily totiž ekonomické potíže s jejím provozem a s majetkovými vypořádáními členů Binionovy rodiny. Jak už to tak v historii často bývá, prvním náznakem potíží úspěšného rodinného podniku se může stát smrt jeho zakladatele. Benny Binion zemřel na Boží hod vánoční v roce 1989 a po jeho smrti převzal kasino do svého vedení jeho syn Jack. Více než o slavný rodinný podnik se ale Jack Binion začal starat o své, na rodině v podstatě nezávislé podnikatelské aktivity ve státech Mississippi a Louisiana, v nichž na začátku devadesátých let otevřel pod jménem Horseshoe kasinové podniky. Zcela logicky tedy začalo mít rodinné kasino v Las Vegas pod jeho nesystematickým vedením ekonomické problémy, které se ještě prohloubily, když podnik v roce 1995 prodal zbylým členům rodiny. Vedení podniku se ujala jeho sestra Becky Behnen Binionová, které se ovšem, také kvůli manažerské nekompetentnosti, nepodařilo zastavit jeho pozvolný pád. V roce 1998 zemřel na předávkování drogami mladší bratr Jacka Biniona Ted a nad podnikem Horseshoe se začala ještě více stahovat černá mračna existenčních nejistot.
K eskalaci ekonomických problémů kasina potom došlo na začátku nového století také v souvislosti s velkým konkurenčním tlakem úspěšných kasinových megaresortů nově otevřených na nejdelším lasvegaském bulváru Strip. V roce 2003, kdy již byla situace neúnosná, došlo k prvním jednáním o prodání podniku společnosti Harrah’s Entertainment, což je dnešní největší světová kasinová firma provozující značková kasina. Manažeři tohoto kasinového gigantu dobře vycítili příležitost a v roce 2004 definitivně převzali za 1,45 miliardy dolarů pod svá křídla celé impérium rodiny Binionů, včetně podniků Jacka Biniona.
Světové mistrovství v pokeru WSOP se tedy již dnes nekoná pod dohledem rodiny Binionů, ale pod taktovkou společnosti Harrah’s Entertainment. O kompletní organizaci této monstrózní akce se začal starat světový gigant na poli sportovního marketingu, společnost IMG, která má i svou vlastní televizní divizi TWI.
« Zpět
Video
Spolupracujeme