Pokerman.cz - Průvodce světem pokeruHome
váš průvodce světem pokeru
menu


Ptejte se AČP: Realita začátku roku 2012

Novela loterijního zákona zatím nepřinesla příliš změn, kterých by si běžní hráči povšimli. Přesto je cítit, že ospalý úvod roku 2012 může být pouze klidem před bouří. Následující odstavce budou reflexí řady otázek, které AČP od hráčů dostává.


Kluby

Od počátku roku 2012 zatím proběhly tři kontroly v klubech sdružených pod hlavičku Asociace českého pokeru. Jednu iniciovala 9. ledna v klubu Showdown přímo AČP, dvě kontroly proběhly v Přerově a Uničově na udání nejmenovaného kasina v Olomouckém kraji. Ve všech případech byl průběh zcela shodný. Úředník státního dozoru sepsal protokol, kde konstatoval, že provozovatel (u členských klubů jsou turnaje provozovány přímo AČP) nemá na loterijní licenci, asociace vždy písemně oponovala s tím, že na pořádání turnaje v pokeru není licence potřeba, jednoduše proto, že nejde o hru splňující požadavky § 1 lot. zákona a vyhrazuje si právo předložit pro svá stanoviska důkazy. Stalo se tak to co jsme očekávali. Aktivita úředníků státního dozoru se omezuje jen na nevyhnutelnou mez, tedy na to, kdy jsou ke kontrole vyzváni udáním. Rád bych podotknul, že je smutné, že kluby a kasina, jako dvě nezastupitelné složky pokerového odvětví, stojí v antagonistickém vztahu. Chci poznamenat, že asociace, která by měla být oborovou organizací všech subjektů pokerového odvětví, chce situaci velmi záhy řešit.

AČP se intenzivně připravuje na právní rošádu. Naši právníci začali spolupracovat s právníky PokerStars a asociace má tak k dispozici obrovské množství analýz a podkladu, ze kterých jednoznačně plyne, že pokerové turnaje mají jednoznačně dovednostní charakter. Je tedy jen otázkou, jak dlouhé soudní tahanice budou. O jejich výsledku ani v nejmenším nepochybujeme.

Otázky které vyvstaly k tomuto tématu od počátku roku:

Velmi často se ptáte, zda si s přáteli můžete zahrát poker a zda nehrozí, že budete v důsledku loterijního zákona postihováni. Zde je rada prostá. Pokud se doma rozhodnete zahrát si s kamarády home game, nemá tato hra provozovatele a nic vám nehrozí. Pokud se však majitel restaurace rozhodne vylepšit si tržby tím, že zajistí stoly a svolá své štamgasty na pokerový turnaj, stává se tak provozovatelem hry a hrozí mu, stejně jako v případech, které už jsme od počátku roku zaznamenali, že jej navštíví kontrola státního dozoru (FÚ) a bude nucen bránit se poutě stejně, jak v současnosti činí AČP u svých členských klubů.

Častou otázkou je, zda mohou být postihováni přímo hráči, kteří hrají poker na místě bez loterijní licence. Musíme odpovědět že teoreticky ano a to dle § 48 odstavec g, loterijního zákona, který říká že pokuta 50.000 Kč může být udělena účastníkovi kurzové sázky nebo sázkové hry v kasinu, pokud jednali v rozporu s lot. zákonem, nebo povolením k provozování či herním plánem. Prakticky však takový postup nebyl a věříme, že ani nebude uplatněn. I státní orgány si totiž uvědomují, že vzhledem k problematickému podřazení turnajů v pokeru pod loterijní zákon, mohou být finanční důsledky soudního rozhodnutí ve prospěch dovednostní podstaty pokerových turnajů, pokud budu řízení desítky či stovky, což by se stalo v případě postihu přímo hráčů, velmi fatální.

Další otázkou je: Jak zjistím, zda místo kde hraju, je členským klubem AČP? Velmi jednoduše, buď dotazem na e-mail asociace, nebo v sekci Kluby AČP na webu asociace. Členské kluby i hráči v nich jsou pod právní ochranou asociace, která je provozovatelem pokerových turnajů v nich.

Online poker

Oblasti online pokeru jakoby se od začátku roku zákonné restrikce vůbec nedotkly. Běžní hráči mohou dále hrát na prakticky všech pokerových stránkách, jen s nutnou obezřetností při transferu financí. Přesto i zde se schyluje k zásadnímu střetu. Dle ujištění ministerstva financí, předá toto všechny provozovatelé online pokeru bez tuzemské licence k řešení policii ČR pro porušení § 252 trestního zákoníku, neoprávněné provozování loterie a podobné sázkové hry. To jak si policie s podáními v dané věci poradí, je těžké předjímat. V obráceném gardu řada online pokerových serverů působících v jurisdikci EU, chystá v takovém případě arbitráže pro diskriminační charakter tuzemského loterijního zákona, který porušuje primární právo EU.

Je nezbytné se na tomto místě zeptat, proč se Česká republika ta vehementně brání harmonizaci svého loterijního zákona s právem EU a proč ani v nově připravovaném loterijním zákoně, nechce i přes naše připomínky, umožnit zahraničním online firmám vstoupit legálně na český trh? Odpovědí budiž zpráva agentury Mediafax z konce ledna tohoto roku, podle které chtějí společnosti Fortuna Game, Tipsport.net, Chance, Slot Group a Meracrest chtějí založit společný podnik s názvem CZ Poker. Informaci o návrhu na spojení soutěžitelů na své webové prezentaci zveřejnil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který uvedl: „K navrhovanému spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti poskytování technické podpory pro provozovatele internetových karetních her, zejména v oblasti IT služeb a vzájemného vypořádání vkladů a výher jednotlivých účastníků on-line provozovaných karetních her," s tím, že rozhodnutí ve výše uvedené věci dosud nebylo vydáno. Několik z těchto společností získalo v prosinci 2008 za velmi podivným okolností licenci k online kurzovému sázení. Licenci jim na základě výjimky udělil jen pár dnů před svým odstoupením ministr topolánkova kabinetu Kalousek. Ten se zpět na post ministra financí vrátil v létě 2010 a hned se začalo pracovat na dvou věcech. Dostat karetní turnaje do definic loterijního zákona tak, aby majitele tuzemských online licencí mohli tyto rozšířit i na poker a omezit či zcela zamezit působení zahraničních firem v tomto segmentu loterijního byznysu. To první se zcela podařilo ve farského novele, která k velké radosti pokerové komunity platí od ledna, to druhé se zdařilo tak napůl. Neprošlo ani blokování bankovních převodů ani internetových stránek online heren. Nezbývá tedy než dál znesnadnit alespoň možnost získání loterijní licence pro zahraniční firmy. To vše jen proto, aby měli tuzemské firmy na lokálním trhu monopol.

Nyní jistě chápete, proč musí být tuzemský zákon diskriminační a proč jej nikdo nechce v nejbližší době měnit. Bohužel na to cele doplácí nejen hráči pokeru, kteří jsou v zájmu českých firem vmanévrováni do nelegálního postavení při hře na tradičních pokerových sitech, ale i státní pokladna, která do harmonizace českého práva s EU se jen stěží domůže daňových výnosů.

Uvidíme tedy, jak úspěšný bude online poker projekt CZ poker. Bohužel okolnosti jeho vzniku a především jím vynucené zákonné dispozice velmi ohrožují celé odvětví a to je věc, nad kterou by se pánové z uvedených loterijních společností měli minimálně zamyslet. Dopad legislativní diskriminace se totiž především dotýká osobností českého pokeru a snadno se nám může stát, že než vyřešíme legálnost jejich postavení v našem právním systému, budou tito už dávno mimo tento kocourkov.

Otázky které vyvstaly k tomuto tématu od počátku roku

Nejčastější otázkou tápajících hráčů na toto téma je: Mohu hrát online, je to legální, nebo mám čekat, jak to dopadne? Odpověď zní: Žádná ze zahraničních online heren nemá zatím tuzemskou loterijní licenci. Otázka zda to odporuje či ne primárnímu právu EU je věc druhá, to musí rozhodnout evropský soudní dvůr. Vy jako hráči si musíte uvědomit, že hrajete u herny bez tuzemské licence. Zároveň si ovšem uvědomte, že možnosti jak úřady vaší pokerovou identitu vystopují, tedy pokud se nebudete chlubit, co jste trefili, včetně svého jména a nicku, jsou omezené, zvlášť pokud k transferu financí budete používat některou z internetových peněženek. Daleko problematičtější je to samozřejmě u známých hráčů či tuzemských pokerových profíků, kteří jsou se svou kůží na trhu. Jak jsem zmínil, stav nucené online ilegality je velmi nešťastný a neprospívá pokeru. V důsledku se obávám, že neprospěje ani těm, kteří se domnívají, že jim uvedená legislativa zajistí monopol.

Jak vám tedy asociace odpoví na vaše dotazy k online pokeru:

Je hraní na zahraničních onlinech legální?

Ne, nemají tuzemskou licenci.

I PokerStars, kterým běží reklama v TV?

V současnosti taky.

Mám hrát nebo čekat?

Hrajte, nemusíte se hned tak dočkat

Hrozí mi za to něco?

Teoreticky ano, prakticky jen těžko, pokud se nebudete chlubit svou online identitou a tím co jste trefil. Pokud jste veřejně známý profesionál, je to horší. Mohlo by se stát, že vaší výhru někdo zneužije k zastrašení ostatních v rámci exemplárního potrestání. V takovém případě se, za vás samozřejmě postavíme.

Mám své příjmy danit?

Je nám líto, ale pokud je ohlásíte finančnímu úřadu, hrozí vám pokuta. Je to podobné jako byste šel nahlásit příjmy z trestné činnosti.

Přijde vám to normální?

Samozřejmě že ne, jsme z toho stejně rozčarovaní jako vy, ale taková je bohužel realita. Bylo by nám potěšením sdělit vám, jak hrát poker online a dodržovat zákon, ale v tuto chvíli takovou odpověď neznáme.

Je nějaká šance na změnu?

Šance je vždycky a velmi se o ní snažíme, bohužel kdy to bude, je těžké určit.

Mám používat některou s internetových peněženek?

Určitě, je to jistější.

Závěrem mi dovolte jedno klasické parafrázované rčení: Hrajte, hrajte, hrajte. Zákon je sice zákon, ale zdravý rozum, je zdravý rozum.

Sdílet tento článek na Facebooku
15.2.2012 | Autor: Milan Sláma

Diskuse k článku

Přidat komentář - celkem: 25
Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte být přihlášeni. Přihlásit se můžete zde.
M0RGAN
15.02.2012 10:21:47
Proč nejmenované kasino z Olomouckého kraje? Jen ho pěkně jmenujte, stejně české sázkovky; a pěkně nahlas, jen ať veřejnost ví, s kým máme tu čest.
M0RGAN
klikoprd
15.02.2012 10:45:24
Jestli tady opravdu vznikne nejco jako CZ poker pod kuratelou ceskych sazkovych kancelari, tak JA tam tedy opravdu NIKDY hrat nebudu, i kdyby to melo znamenat, ze si online poker uz nezahraju a ke stejnemu kroku bych chtel vyzvat i vsechny ostatni (ano, jsem naivni). Vysledkem by totiz byl velky pohlavek pro ceske sazkovky. Prodelali by na projektu CZ poker kalhoty a to by byl nejlepsi vysledek cele teto kauzy - aby tam ty uplatkarsky hayzlove prodelali miliardy a sli od valu! Zajjimalo by me kolik za to dostal smejd kalousek ::S
klikoprd
arionecek
15.02.2012 11:26:55
KLIKOPRD 15.02.2012 10:45:24: ::U na "CZ pokeru" mě neuvidí
arionecek
Jesuslives
15.02.2012 11:30:59
Na každou svini se vaří voda!!
Jesuslives
kolokol
15.02.2012 12:48:25
může nám AČP napsat, jaká je situace správního řízení s FU ohledně turnaje 9.ledna (poker není zločin)?
kolokol
ACP
15.02.2012 12:58:27
V zákonné lhůtě naši právníci zaslali námitky proti závěrům kontroly a nyní čekáme na závěr a vyjádření FÚ pro Prahu 1 zda zahájí správní řízení. V takovém případě jsme si vymínili právo předložit další podrobné právní i věcné argumenty a důkazních materiály. Stejný postup byl i vůči FÚ Olomouc.
ACP
benyOi
15.02.2012 13:23:44
ACP:Mám dotaz..může někdo zjistit mou online identitu?..(například u PS maj moje jméno, adresu...)nebo doporučujete tyto údaje změnit?
děkuji
benyOi
Mizushirazu
15.02.2012 13:43:55
BENYOI 15.02.2012 13:23:44: pokud je změníš, mohl bys mít problémy s výběrem, do toho bych se nepouštěl...
Mizushirazu
ACP
15.02.2012 13:56:03
Údaje neměňte. U PS jsou vaše údaje v bezpečí. Vaší identitu určitě nikdo nezjistí tak, že by mu to sdělila přímo herna.
ACP
jeseer
15.02.2012 14:11:47
http://hokej.sport.cz/clanek/197977-bpa-trva-na-vysoke-pokute-pro-hokejovou-extraligu-opet-ji-apk-lh-poslala.html

Prostě paráda...
jeseer
Radekparek
15.02.2012 14:29:10
JESEER 15.02.2012 14:11:47: tak tohle je o něčem úplně jiném....
Radekparek
jeseer
15.02.2012 14:43:21
RADEKPAREK 15.02.2012 14:29:10: Jasně s pokerem jako takovým to souvislost nemá, já jsem se právě jen divil, jak je možné, že na youtube, stream, nova sport atd. běží reklamy na bwin,stáry atd. a nikdo to nijak neřeší.

A tahle věta spíš přímo souvisí s tím krásným zákonem :
Plzeňský hokejový klub totiž propagoval loterijní společnost Bet-at-home, která není registrována v České republice; to odporuje zákonu, který vstoupil v platnost 1. ledna.

Pořád se jedná o tentýž zákon ne? Pokud se teda nepletu.
jeseer
benyOi
15.02.2012 14:54:25
Mizushirazu, ACP : díky ::U
benyOi
Radekparek
15.02.2012 16:15:14
JESEER 15.02.2012 14:43:21: to jo, ale těch 13 miliónů je smluvní pokuta, kterou chce zaplatit BPA
Radekparek
G-6
15.02.2012 16:19:31
Souhlas s prvnim příspěvkem. Jaký nejmenovaný kasíno ? Přesně na takový kurvy je potřeba jasně ukázat prstem a udělat jim antireklamu. Stejně jako doufám že při spuštění CZ pokeru zde bude (a vůbec na všech českých poker webech) veliká výzva proti hraní na té herně.
G-6
ceasar84
15.02.2012 16:21:22
No nevypadá to moc dobře. Pokud se tyhle velké firmy, které dneska skoro ovládají lot. trh opřou do on-line poker tak bude asi horko. A tu kauzu s BPA nechápu už vůbec oni nejsou žádný správní orgán aby udělovali jakékoliv pokuty za porušení zákona, takže mi to hlava nebere. Každopádně je to silná společnost, která pere špinavé prachy z hazardu a na druhou stranu podporuje politiky, takže asi můžou všechno. Jo hold má to pan Charouz vymyšlené pěkně.
ceasar84
mautin
15.02.2012 17:10:26
CEASAR84 15.02.2012 16:21:22: Tak tohle je asi největší sra-čka, kterou jsem měl tady možnost číst. A to čtu pravidelně johnahoraka a mariaffa
mautin
ceasar84
15.02.2012 17:28:11
MAUTIN 15.02.2012 17:10:26:
Jo a to proč?
ceasar84
forestikcz
16.02.2012 12:02:23
Jen pro upřesnění ohledně home games. Když si teda půjdeme s kamarádama zahrát poker do hospody a majitel hospody v tom nebude nijak angažovaný, tak je vše v pořádku a můžeme tam hrát? Díky za odpověď
forestikcz
ACP
16.02.2012 12:35:17
To záleží na hospodském, ale obávám se že pokud to nebude dobrý kamarád, asi se mu to moc líbit nebude, zvlášť pokud se těch kamarádů s pokerovým vybavením sejde moc. Nedomnívejte se totiž, že svoláte 20 lidí a budete tvrdit: "To nikdo neorganizuje, jsme kamarádi a napadlo nás že si zahrajem a úplnou náhodou jsme si donesli stoly, žetony a notebook s timerem," a to v dobré víře, že jste vyzráli na zákon a hospodský bude v klidu, protože se k tomu nebude znát. Pokud vás totiž takto vyhmátne FÚ a vás 20 svorně řekne, jsme kamarádi co se náhodou sešli, zahráli si, nikdo to neorganizoval, ten vytáhl z kapsy to a ten zas tohle a hele jak to máme pro poker připravené, garantuji vám že to bude právě hospodský, kterého FÚ do protokolu bude chtít uvest jako provozovatele a ten promptně ukáže prstem na jednoho z vás, který to zorganizoval, aby neměl problémy. Takže pokud se bavíme o home game v hospodě, bavíme se o např. o pěti kámoších s kufříkem od vánoc a kartama. Tolik na vysvětlenou co je a není organizovaná a neorganizovaná hra. Je mi líto že vám musím takto odpovědět, ale taková je realita dnešních dnů a byl bych nerad aby se kdokoliv z vás dostal do problémů v rámci snahy přechytračit úředníky.
ACP
forestikcz
16.02.2012 12:41:26
ACP 16.02.2012 12:35:17: Děkuji za rychlou odpověď. Opravdu šlo jen o 5-6 lidí s jedním kufříkem, ne nějaký organizovaný turnaj na více stolech
forestikcz
tomczech
16.02.2012 21:51:44
Dovolím si zopakovat svůj návrh pro rozvíření diskuze o tomto zákonu. V nynější době se v TV médiích začaly objevovat reklamy na PS. Pokud chce AČP rozvířit mediální diskuzi na toto téma, podejte trestní oznámení na tyto TV. Nikdo jiný Vám neudělá lepší zrcadlo než tyto TV , až se začnou bránit.
tomczech
PokerSceptic
16.02.2012 23:41:56
Ad elektronické peněženky - vyataženo ye Skrill podmínek:

11.2. Je přísně zakázáno činit platby nebo dostávat platby od osob či subjektů nabízejících nelegální hazardní služby, včetně (ale bez omezení na) ilegálních sportovních sázek, her v kasinu a her pokeru. Můžeme kdykoliv pozastavit či zrušit váš účet u společnosti Moneybookers nebo odmítnout provést či zrušit transakci, pokud se domníváme, že přímo či nepřímo používáte nebo jste použili účet u společnosti Moneybookers pro nebo v souvislosti s nelegálními hazardními transakcemi. Mezi země, kde jsou on-line hazardní hry nelegální patří Spojené státy americké, Turecko, Čína, Malajsie a Izrael. Tento seznam není vyčerpávající a je vaší odpovědností zajistit, že nevyužíváte naše služby ke transakcím, které mohou být ve vaší jurisdikci považovány za nelegální.

...

11.6. Provedete-li nebo pokusíte-li se provést jakoukoli transakci, kterou přestoupíte zákazy uvedené v tomto oddíle 11 nebo k ní nebudete mít potřebný souhlas 11.5, vyhrazujeme si právo: stornovat transakci; a/nebo
uzavřít či zrušit Váš účet; a/nebo
ohlásit transakci příslušnému policejnímu orgánu; a/nebo
nárokovat si u Vás náhradu vzniklých škod; a
účtovat Vám administrativní poplatek až do výše 150 eur v případě, že budeme muset učinit kterékoli z výše uvedených opatření.


...

Takže minimálně Skrill je připraven teoreticky něco udělat. Měl jste někdo letos problém s výběrem přes Banku/El. Peněženku?
PokerSceptic
Mellifton
17.02.2012 08:09:15
Zdravím mám dotaz - když budu hrát na PS tak mi nic nehrozí, ale nesmím provádět žádné transakce ? A hrát poker o hrací peníze na PS je legální ? Díky
Mellifton
Kempes01
29.02.2012 16:57:13
Čus, proč nejmenujete to "nejmenované kasino"??? Jak se koukají úředníci na to, že se hraje o peníze - někde jsem slyšel, že by toho nechali, kdyby se hrálo o nějaké body v lize a podobně. Sám mám pocit, že když de dotace 50 tis, tak už to vypadá podezřele a vymlouvat se na zábavu asi blbé. jinak hraju v hospodě THP a sem tam k nám přisedne i kámoš, co dělá na finančáku - takže jsme pod dohledem... ::;
Kempes01
 

Spolupracujeme:

Forbes Casino