Aktuálně
Projednávání novely loterijního zákona
Všechny tři návrhy novel byly po prvním čtení přikázány k projednání rozpočtovým výborem. S místopředsedy tohoto výboru AČP jedná již od podzimu loňského roku a nyní bude ve svých jednáních pokračovat. Je zřejmé, že na základě těchto tří návrhů rozpočtový výbor vytvoří jediný kompromisní návrh, který zřejmě zohlední obsah všech tří návrhů. AČP bude usilovat o to, aby navržený paragraf o karetních hrách byl z novely vypuštěn. Budeme dál intenzivně jednat s rozpočtovým výborem sněmovny i dalšími poslanci o našich argumentech a doufáme, že se nám je podaří přesvědčit o sportovně-dovednostní podstatě turnajů v pokeru a o rizicích, která by hrozila, pokud by desetitisíce jeho hráčů byli zákonem nuceni věnovat se mu výhradně ve skutečně hazardním prostředí kasin. Jako pozitivní signál vnímá asociace úvodní slovo ministra financí Miroslava Kalouska, které citujeme (pasáže o karetních turnajích jsou tučně):
Dámy a pánové, máme dnes loterie třikrát na pořadu, to je jak nějaký jackpot. Já si dovolím předložit vládní návrh. Upřímně řečeno, pokud by poslanecká novela, která prošla Poslaneckou sněmovnou i Senátem těsně před volbami do Poslanecké sněmovny, pokud by vstoupila v platnost, pak by vláda neměla ambici tuto dílčí novelu předkládat a předkládala by až definitivní loterijní zákon. Protože však v platnost nevstoupila, pokládali jsme za nemožné prodlužovat čas, kdy obcím vznikne právo uplatňovat mnohem věští pravomoci než podle současného platného právního řádu a poměrně brzy, již 18. srpna, to znamená 14 dní po ustavení vlády vláda předložila tuto dílčí novelu, jejíž motivací je výrazné posílení pravomocí obcí v rozhodování, které loterijní hry a kde povolí. Současný právní stav, jak jistě drtivá většina ví, umožňuje na území obce upravovat pouze jeden segment loterijního trhu, a to provozování výherních hracích automatů. Navrhovaná novela rozšiřuje tuto pravomoc na sázkové hry v kasinu, loterie a jiné podobné hry i nové technologické vymoženosti povolované podle § 50 loterijního zákona.
Do diskuse vkládáme i větší možnost regulace stěžejních karetních her, byť si uvědomuji kontroverznost tohoto návrhu a jsem připraven podřídit se většinovému názoru v parlamentní diskusi.
To, co je také úplně nové, tedy v rámci pravomoci obcí, je možnost, aby ta či ona obec rozhodla, že na svém území hazard vůbec nepovolí.
Rád bych v rámci tohoto předložení vyjádřil svůj názor na to že opravdu - před novým loterijním zákonem a před daní z příjmů. Skutečně nejde o nic jiného, než o dílčí novelu a o možnost, aby obce a města na svém území co se týká provozování sázkových her tahaly za delší konec provazu, myslím si, že to je záměr všech tří předkladatelů. Proto se domnívám, že efektivní postup by byl takový, kdyby všechny tři předlohy, které teď diskutujeme ve společné rozpravě, postoupily do druhého čtení. Já jsem připraven být velmi flexibilní k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Znovu opakuji, tak zásadní a jediná priorita této novely jsou vyšší pravomoci obcí. Budete-li si přát většinově sjednotit odvody, budete-li si přát jinak upravit nebo vyndat z návrhu karetní hry, jsem připraven to naprosto respektovat.
Mám jedinou prosbu, a sice prosbu, abychom se v rámci loterijního zákona nepokoušeli novelizovat o dani z příjmů či zavádět novou loterijní daň. (Pobavení v řadách ČSSD.) Já předložím ještě v první polovině roku, tedy vládě na jaře, a vláda ještě v první polovině roku předloží Poslanecké sněmovně nový zákon o dani z příjmů, který, budete-li pak s tím souhlasit, učiní ze stávajících loterijních společností řádné daňové subjekty. Zrušíme osvobození z oněch odvodů, stanou se daňovými subjekty, které budou řádně plnit daň z příjmů a vedle této daně z příjmů ještě navíc budou platit speciální loterijní daň, což je naprosto běžný moderní způsob zdaňování těchto subjektů v celém civilizovaném světě. Ale řešme to prosím v rámci zákona o dani z příjmů, nikoliv v loterijním zákoně. To je moje jediná prosba. Děkuji.
« Zpět
Video
Spolupracujeme