x

 Cash Games (0)

Aktuálně se nic nehraje.


 Turnaje (29)

20.4. 18:00
1 500 Kč
150 000 Kč
10.5. 20:00
90+10 €
10 000 €
Zobrazit více »

Aktuálně

Téma: Fenomén Twitch a jeho pronikání do světa pokeru I.

Ikonka datum zveřejnění30. 04. 2015
Ikonka komentáře0

Podobný článek měl správně vyjít už před několika měsíci. Takhle nebude ničím objevným ani originálním, ale vyhnout se mu zkrátka nelze. Rok 2015 bude rokem Twitche, ať už se vám ten humbuk okolo něj líbí, nebo ne.

Twitch: Gigant, který se dostal i před Facebook

Hned na úvod je třeba říci, že ve světě internetu je v současnosti jen málo populárnějších míst, než je právě Twitch. Pod chytlavým názvem se ukrývá kolos, který se po necelých čtyřech letech své existence stal čtvrtým největším zdrojem online trafficu na území Spojených států amerických, přičemž za sebe dokázal odsunout i takové stálice, jako jsou Facebook nebo Amazon.

Pro druhou z jmenovaných společností to bylo dostatečně pádným důvodem k tomu, aby v září loňského roku zkontrolovala stav svého účtu a odlehčila mu o $970 milionů, čímž se jí do rukou dostala platforma, která je druhým domovem příznivců počítačových her či e-sportu. A to těch, kteří našli zalíbení v živém streamování - ať už v tom aktivním, nebo pouze v roli diváka.

Jak z výše řečeného vyplývá, takto smýšlejících uživatelů není zrovna málo. Twitch za oceánem aktuálně reprezentuje takřka 2% celkového internetového trafficu a většími hodnotami se mohou pochlubit už jen Google, Netflix (služba pro streamování filmů a seriálů) a Apple. Podle dostupných informací stihl počet unikátních uživatelů přesáhnout hranici 100 milionů, z toho 1,5 milionů aktivně vysílá. Průměrný návštěvník Twitche stráví sledováním videí 106 minut denně a téměř polovina z nich více než 20 hodin týdně.

Platforma funguje na jednoduchém principu. Každý z uživatelů dostane k dispozici svůj vlastní kanál, kde se kromě prostoru pro video nachází také zabudovaná chatovací místnost, což aktivnímu hráči umožňuje nejenom vysílat, ale současně při tom komunikovat se svými fanoušky. Diváci si mohou vybírat ze široké škály kanálů a své oblíbené streamery následně odebírat podobně, jako je tomu třeba na Youtube.

V mnohých případech tak vznikají početné komunity, které se neshromažďují pouze u populárních nebo progamingových titulů, ale často si své obecenstvo najdou také poněkud svérázné kousky, jako třeba Pokemon nebo Super Mario Bros. Své si tu zkrátka najde každý herní nadšenec.

Twitch jako zdroj peněz

Masová obliba Twitche kromě jiného souvisí také s faktem, že v dnešní době plné vlogerů, letsplayerů či chcete-li souhrnně youtuberů - o nichž by vám mohla dlouhé hodiny vyprávět třeba má náctiletá sestra a vlastně spousty jejích vrstevníků kdekoliv po světě - si takovým vysíláním můžete přijít na vcelku obstojné peníze. Partnerský program Twitche takové vyhlídky nabízí, byť je nutné nejdříve splnit několik základních podmínek.

Uživatelé mohou svá vysílání monetizovat pouze v případě, že průměrná sledovanost jejich videí dosáhne ve vzorku minimálně několika vysílacích týdnů hranice 500 diváků, přičemž kanál musí být aktivní alespoň třikrát týdně. To vše samozřejmě za předpokladu, že se bude jednat výhradně o obsah ze světa gamingu. Pro přílišné odchylky od tématu má totiž Twitch logicky jen pramalé pochopení.

Pak už záleží pouze na tom, jak velké publikum uživatel dokáže svým vysíláním oslovit. Samotný zisk přitom stojí na čtyřech základních pilířích - zobrazování reklam, možnosti odebírání kanálu, peněžních darech a potenciálním sponzoringu.

Člen partnerského programu v průběhu hodinového vysílacího bloku manuálně zobrazí průměrně tři reklamy a získá přesně polovinu z vygenerovaného příjmu. Rovným dílem se Twitch s uživateli dělí také o peníze, které pochází od odběratelů daného kanálu. Jedno předplatné vyjde na 4,99 dolarů a umožní divákovi vybírat z videotéky předchozích vysílání, používat nové emotikony, soukromý chat nebo další výhody, jež má vybraný streamer v nabídce. Možnost odesílání peněžních darů pak využijí ti, kteří chtějí svého oblíbence podpořit přímou cestou či vyšší peněžní sumou, a to prostřednictvím celé řady více či méně obvyklých platebních metod.

A protože účelem tohoto článku je přiblížit čtenářům symbiózu pokeru a Twitche od prvních nesmělých krůčků až po současný boom, téma sponzoringu v něm bude hrát jednu z hlavních rolí. Americký pokerový profesionál Jason Somerville totiž ukázal, že pokud člověk vynaloží potřebné úsilí, lukrativní spolupráce může dostat velice reálné obrysy.

Průkopník Jason Somerville

Ještě na začátku loňského roku patřil Jason Somerville mezi hráče, bez kterých byste se na pokerové scéně mohli vlastně docela dobře obejít. Může se to možná zdát jako trochu troufalé tvrzení, protože přece jen mluvíme o chlapíkovi, který za sebou měl už v té době zisk zlatých hodinek pro vítěze SCOOP, finálovou účast na prestižním L.A. Poker Classic, titul šampiona World Series of Poker nebo mediálně sledovaný coaching November Ninera Rusella Thomase, ale ruku na srdce - hráčů s podobně skvělými výsledky už v současnosti není zrovna málo a pokud chcete skutečně zaujmout, jen výkony za stoly už dávno nestačí.

Somerville tohle dobře pochopil a o pouhých patnáct měsíců později ve svých rukou pevně drží pozici jednoho z nejdůležitějších ambasadorů současného pokeru. Jeho jméno je v těchto měsících slyšet doslova na každém kroku, a to v uvozovkách jen díky tomu, že poslední dva roky svého života zasvětil online streamování a jako první pokerový hráč se odvážil vstoupit do dosud neprobádaných vod Twitche.

Zároveň to ale neznamená, že by v té chvíli snad nebyl dostatečně připravený. Jak později uvidíte, ve skutečnosti měl několik vpravdě silných indicií, že by něco takového mohlo fungovat.

K živému vysílání své hry se nyní osmadvacetiletý rodák z newyorského Long Islandu poprvé dostal v polovině roku 2013. Někdy kolem zahájení dalšího pokračování World Series of Poker se stal tváří nové herny Ultimate Poker (aktuálně již zaniklé), která vstoupila na znovuotevřené regulované trhy v New Jersey a Nevadě. V té době se v Somervillově hlavě zrodila zdánlivě nenápadná myšlenka, jež později mnohonásobně přerostla původní záměr.

Ze své vlastní iniciativy ohlásil výzvu, v níž si dal za cíl původní vklad ve výši $50 rozmnožit na konečných $10.000, samozřejmě za bedlivého dohledu svých fanoušků. Tedy nic, co by tu už předtím v nějaké formě nebylo. Somerville se však rozhodl, že si místo textového editoru raději vezme k ruce webkameru a zamíří na Youtube. Svůj nově vzniklý pořad pojmenoval jako Run It Up! a začal tak psát významnou kapitolu své kariéry, která ho zanesla až do profesionálního týmu herny PokerStars. Ale nepředbíhejme.

Jak se rodí fenomén

V průběhu následujících deseti měsíců se nabídka RIU rozrostla na více než stovku epizod a desítky doprovodných videí. S příznivými diváckými ohlasy v zádech se Somerville v nové disciplíně dokonale našel. Vymýšlel nové formáty vysílání, připravoval divácké akce, do svého studia zval známé hosty a brzy si uvědomil, jak velkou důležitost ve streamech hraje prvek zábavy a především interakce s diváky. Krátce před rozehráním loňské WSOP ho však dohnala únava a na následujících několik měsíců si od svého pořadu odpočinul.

V té době už však spřádal plán, jak svůj projekt pozvednout na ještě vyšší úroveň. Začala tak éra Twitche, jakkoliv se zprvu jednalo pouze o jemné náznaky a v tomto ohledu (ve srovnání s dneškem) se stále dalo hovořit o relativně klidných měsících.

Protože se už tehdy projekt RIU těšil velké oblibě, Somerville se v průběhu loňského roku stával častým cílem rozhovorů předních světových portálů. Na webových stránkách Pokernews.com či Bluff.com tak stále populárnější JCarver trpělivě opakoval všechny důvody, proč je podle jeho názoru spojení pokeru a Twitche budoucím žhavým trendem.

Jako každý, kdo se k pokeru dostal oklikou přes progaming, viděl především to, jak moc jsou si obě prostředí podobná. Když pomineme tento nesporný fakt, pak do očí bije zejména demografické složení jeho uživatelů, které se téměř přesně shoduje s cílovou skupinou pokerových webů. Přes 95% uživatelů Twitche jsou muži, jejichž věk se v 76 procentech případů pohybuje v rozmezí od 18 do 49 let. Jde o výraznou shodu se statistikami všech tuzemských pokerových webů.

Možná se teď nad tou obrovskou popularitou stále podivujete. Proč by měl někdo dlouhé hodiny sledovat cizího člověka, často se vzezřením asociálního nerda, kterak hraje online poker na dvou stolech, když si jich sám v kteroukoliv denní dobu může zapnout pětkrát více a zřejmě mu to přinese mnohem více zábavy a užitku. Vlastně je to jen taková parafráze dotazu, který nechybí snad v žádném článku podobného ražení.

Klíč k pochopení naleznete už někde na začátku tohoto článku. Celý vtip spočívá v tom, že uživatelé Twitche nejsou pouze pasivními diváky, jak tomu bývá u přenosů na jiných platformách. Zde jsou okamžitě vtaženi do víru událostí, které se před ním odehrávají a sami mohou ovlivňovat, jakým směrem se bude vysílání ubírat. Interakce v přidruženém chatu neprobíhá pouze mezi diváky navzájem, ale především mezi divákem a hráčem, nejčastěji ve formě odpovídání na položené dotazy.

Představte si už jen situaci, kdy streamující hráč zahájí session a v chatu si okamžitě všimne příspěvků od pravidelných diváků. V takovém případě zřejmě pronese něco jako: "Ahoj všichni, vidím tady zase spoustu známých tváří, takže zdravím X, Y a Z. Doufám, že dnes vyhrajeme nějaké peníze," čímž nejenže každému z oslovených přivodí zážitek, který už po zbytek týdne nic jiného nepřekoná, ale zároveň motivuje i další potenciální odběratele svého streamu. Právě tenhle sociální prvek je tím, co dělá Twitch opravdovým fenoménem.

Ve druhé části si odvyprávíme i zbytek Somervillova příběhu, podíváme se na pestrý seznam jeho konkurentů a ukážeme si další zajímavá čísla...


« Zpět
Diskuse k článku

Video

Jaroslav Vobořil díl první! Minulost a temná budoucnost?
Play Button
Mindset vítězů, jak ho dosáhnout díl 2.
Play Button
Mindset vítězů, jak ho dosáhnout?
Play Button
Všechna videa »

Spolupracujeme

King´s Resort
King´s Prague
Forbes Casino Brandýs
Casino Babylon
Showdown
Grand Casino Aš
Go 4 Games
www.pokerman.cz