Aktuálně
Co bude s pokerem v roce 2012?
Téma 1 - Co se mění v zákoně o loteriích? Jak se to týká pokeru? Co bude s online pokerem?
Vážení, vzhledem k tomu, kolik přišlo otázek a jaká se rozhořela diskuze na téma, jaké změny čekají poker od ledna 2012 v důsledku toho, že v platnost vstoupí zákon č.300/2011 Sb., rozhodl jsem se reagovat na vámi nastolená témata postupně dle jejich důležitosti. V první příspěvku bych rád shrnul, v čem se pro poker mění loterijní zákon od ledna 2012 a dotknout se otázky, která vás velmi zajímá, tedy co bude s online pokerem. Omlouvám se za zpoždění, ale proces jednání s ministerstvem je stále v běhu a já před napsáním prvních odpovědí ještě čekal na určité závěry i na vypořádání připomínek k novému loterijnímu zákonu, který se v současnosti připravuje.
Předtím než se dotknu konkrétních témat, dovolte mi několik poznámek. Především informace které budu předkládat ve vztahu k novému zákonu, jsou fakta, která jsme několikrát konzultovali jak s ministerstvem financí, tak i s jeho odborem 34 tedy státním dozorem nad loteriemi. Pokud budu hovořit o interpretaci (tedy o tom jaký je postoj AČP k některým faktům) budu se snažit tuto interpretaci jasně vyznačit. Je totiž zbytečné, jak ukázala i diskuze pod avízem na tuto poradnu, slovíčkařit ve věcech, jejichž důvod i obsah je víceméně zřejmý. Rovněž tak bych rád poznamenal, že situace je v řadě otázek stále otevřená, tedy o řadě věcí, před vstoupením zákona v platnost, ještě jednáme. Nejde o to, že bychom v těchto jednáních byly schopni zákon změnit. Zákon je fakt a platit začne. V těchto jednáních jde především o to, jak bude zákon vymáhán a zda existují cesty jak ochránit hráče, společnosti i kluby před jeho faktickými dopady. Jde totiž o to, že souběžně ještě před tím než iniciativa poslanců Sněmovny PČR v čele s poslancem Farským vyústila v přijetí tohoto zákona, jsme ve spolupráci s Ministerstvem financí začali připravovat zcela nový loterijní zákon, který je v současnosti po připomínkovém řízení a ve kterém nejen že jsme definovali oblast tzv. turnajů malého rozsahu hraných v klubech, ale v připomínkovém řízení jsme ve spolupráci se zástupci zahraničních online pokerových heren vytvořili i paragrafy, které by loterijní zákon harmonizovaly s primárním právem EU a umožnili by zahraničním online firmám získat licenci v České republice, čímž by konečně skončil stávající stav právní nejistoty. Tento nový zákon by mohl vstoupit v platnost snad již v roce 2013. Nyní se ovšem jak my, tak Ministerstvo financí musíme vypořádat s faktem, že do té doby bude v platnosti poslanecká změna loterijního zákona (zákon 300/2011 Sb.). Změna, která českému pokeru, ať chce nebo nechce, velmi zkomplikuje život. Změna, která v určitém ohledu zkomplikuje život i úředníkům na ministerstvu. Změna, která se s obrovskou pravděpodobností dotkne nás všech.
Shrňme fakta obsažená v paragrafech novelizované loterijní zákona:
Co by tedy vlastně novela (zákon č.300/2011 Sb.) od 1. ledna 2012 měla upravit? Vzhledem k tomu že se většina lidí z oboru jen těžko orientuje v tom jaké paragrafy a jak se dotknou pokeru, shrnu zde ty, které se tak či tak stanou jádrem nadcházejících sporů. Jádrem pudla je v § 2 nově doplněné písmeno m) a jeho dva podbody. V tomto písmeně se novela pokouší upravit turnaje v karetních hrách hrané live i on-line jako sázkovou hru podléhající loterijnímu zákonu, pro jejíž provozování je nezbytné povolení (licence) Ministerstva financí. Nově vkládané písmeno zní:
V § 2 se doplňuje písmeno m) které zní:
m) turnajové nebo hotovostní sázkové hry provozované za pomoci karet, při nichž není předem určen počet účastníků a ani není známa výše vsazených částek, kdy účastníci platí vklad (sázku) nebo startovné, jehož návratnost se účastníkovi nezaručuje. Výhra se vypočítává podle podmínek stanovených herním plánem. Sázkové hry podle tohoto ustanovení nelze provozovat v mobilních hernách (kasinech).
Tyto hry jsou uskutečňovány
1. jako stolní hry, při nichž sázející hrají jeden proti druhému na hracích stolech na základě povolení podle písm. i), nebo
2. prostřednictvím zařízení obsluhovaných přímo sázejícím (např. prostřednictvím sítě internet, interaktivních videoloterních terminálů, lokálních loterních systémů, výherních hracích přístrojů);
Tento odstavec poprvé definuje, že karetní turnaje, tedy u turnaje v pokeru, jsou nahlíženy jako zákonem definovaná sázková hra. Velká diskuze se rozeběhla v diskuzi nad termíny určený počet účastníků a výše vsazených sázek. Objasním důvod této formulace. Tvůrci zákona se zřejmě domnívali, že podobnou formulací se zákon nedotkne například mariáše. Ve své úvaze ovšem pozapomněli, že mariáš je sice hra pro tři až čtyři hráče u stolu, ovšem celkový počet účastníků mariášového turnaje, je podobně otevřené číslo, jako počet účastníků pokerového turnaje.
Je zbytečné slovíčkařit nad tímto paragrafem. Je naprosto jasné, že je do zákona vkládán kvůli pokerovým turnajům. Je rovněž patrné, že má dva účely. Prvním je že turnaje v pokeru hrané na živo by měli provozovat pouze držitelé platné licence na provozování sázkové hry od MF. Druhým je, že online poker takto definovaný v § 2 umožní stávajícím českým loterijním firmám poprvé požádat o licenci na jeho online provozování a naopak dovolí postih zahraničních online pokerových heren, které dle tohoto zákona českou licenci nemají a nemohou získat. V jejím získání jim totiž brání zákonem definované podmínky, které jsou:
Povolení k provozování loterií a jiných podobných her může být vydáno pouze právnické osobě, která má sídlo na území České republiky. Povolení nelze vydat tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí ani právnické osobě, ve které má tato společnost majetkovou účast. …
Právnickou osobou musí být akciová společnost se sídlem na území České republiky, která má jako předmět podnikání provozování loterií a jiných podobných her, jejíž veškeré akcie znějí na jméno; je-li akcionářem této akciové společnosti jiná akciová společnost, musí i její veškeré akcie znít na jméno. Základní kapitál této akciové společnosti musí činit nejméně 100 000 000 Kč a nesmí být snížen pod tuto minimální výši po celou dobu platnosti povolení. Základní kapitál ve stanovené výši musí být splacen pouze peněžitými vklady. Původ finančních prostředků použitých na splacení základního kapitálu je žadatel v řízení o povolení loterie a jiné podobné hry povinen prokázat (např. souborem daňových přiznání, a to jak z České republiky, tak ze zahraničí). Základní kapitál musí být splacen před podáním žádosti o povolení, jinak se povolení nevydá.
Kromě těchto podmínek musí uvedená právnická osoba složit u ČNB jistinu, která pro subjekty provozující on-line poker činí 50mil. Kč a pro subjekty které by organizovaly live pokerové turnaje činí 20mil. Kč.
Těm, kteří z těchto ustanovení zákona doposud nepochopili, o co jde, fakta shrnu:
1. Loterijní zákon poprvé definuje karetní turnaje v § 2 jako sázkovou hru. Důvodem je jasně vymezit, že na pořádání karetního turnaje (nově definovaného jako sázková hra) musíte mít licenci MF.
2. Díky tomuto rozšíření rejstříku sázkových her, umožňuje českým firmám vlastnícím licenci pro provozování online sázkových her (do konce roku 2010 možná pouze pro oblast kurzových sázek) rozšířit tuto licenci i na online poker (díky tomu že je nově definován v § 2 jako sázková hra).
3. Díky stávajícím podmínkám nezbytným pro získání licenci, zákon nepřipouští možnost, aby zahraniční provozovatelé online pokeru mohli získat tuzemskou licenci. Od nového roku je tak jimi poskytovaný poker definován jako sázková hra v loterijním zákoně, což zavdává nutnost vlastnit na jeho provozování tuzemskou licenci, kterou však nemohou získat.
4. Stejně tak definování pokeru v tomto paragrafu zavdává i povinnost vlastnit loterijní licenci i poker klubům, které by se pro její získání měly přeměnit na akciové společnosti se základním jměním 100mil. Kč a složenou jistinou u ČNB 20mil. Kč.
O tom, že stát by neměl brát případné provozovatele bez povolení na milost, svědčí nově vložená pokuta 10mil. Kč, která tyto případy zohledňuje. Citujme z novely:
10 000 000 Kč uloží finanční úřad uvedený v § 46 odst. 1 písm. c) právnické nebo fyzické osobě, která bez povolení, které by bylo oprávněno vydat ministerstvo financí, provozuje nebo organizuje loterii, tombolu nebo jinou podobnou hru, nebo ji provozuje v rozporu s tímto zákonem nebo poruší zákaz stanovený v § 1 odst. 5 nebo § 4 odst. 14…
Pro doplnění oba body, na které se odkazuje předchozí odstavec:
§ 1 odst. 5 – Provozovatelem loterie nebo jiné podobné hry může být jen právnická osoba se sídlem na území České republiky, které oprávněný orgán vydal povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry.
§ 4 odst. 14 – Provozování cizozemských loterií včetně prodeje cizozemských losů, účast na sázkách v zahraničí, při nichž jsou sázky placeny do zahraničí, a sbírka sázek pro sázkové hry provozované v zahraničí nebo zprostředkování sázek na sázkové hry provozované v zahraničí je zakázáno. Provozování tuzemských loterií a jiných podobných her, při nichž jsou sázky placeny v zahraničí, je zakázáno. Ministerstvo může k zajištění vzájemnosti povolit z tohoto zákazu výjimku.
Jen pro upřesnění, pokud budeme brát zákon doslova, 10mil. pokutu můžete dostat i vy jako hráč (fyzická osoba účastnící se sázek v zahraničí) za to, že hrajete poker na zahraničním serveru bez české licence.
Aby byla fakta z nového zákona kompletní, dodejme ještě, že zahraniční online herny, které budou od nového roku v kategorii ilegálních (bez české licence) organizátorů pokerové hry, by neměl nikdo v ČR propagovat. Pod sankcí totiž odstavec 1 v § 1 zakazuje veškerou jejich propagaci a reklamu na ně:
(9) Propagace, reklama a podpora prodeje loterií a jiných podobných her nepovolených nebo neoznámených podle tohoto zákona je zakázána. Porušení tohoto ustanovení podléhá sankci ve výši stanovené jiným právním předpisem1). (Odstavec se odkazuje na zákon o regulaci reklamy, který na případy zakázané reklamy pamatuje sankcí 2mil. Kč.)
Tolik tedy zákonem definovaný rámec.
Jak se uvedené změny promítnou v pokeru?
V předchozích řádcích jsem nastínil, co je obsahem paragrafů, které vytvářejí rámec pro provozování karetních (i těch pokerových) turnajů a her v České republice od ledna 2012. Důvody proč jsou v zákoně, jsou zřejmé:
1. Jednoznačně definovat karetní hry (i poker) jako sázkovou hru dle § 2, aby nikdo v České republice nemohl provozovat karetní (pokerové) turnaje bez licence Ministerstva vnitra,
2. aby české firmy vlastnící licenci na provozování online sázení, mohli rozšířit tuto licenci o provozování karetních (pokerových) turnajů a her,
3. aby zahraniční firmy provozující online poker nemohli získat licenci na provozování jakékoliv sázkové hry a loterie, včetně pokeru, na území České republiky a zahraniční pokerové servery mohly být v rámci českých zákonů jasně označeny za ilegální provozovatele bez platné licence,
4. aby pokerové kluby a ostatní bez licence MF nemohli pořádat pokerové turnaje,
5. aby mohla být postihována reklama na provozovatele bez platné licence (všechny zahraniční herní servery).
Zjednodušeně řečeno, pokud bychom použili přirovnání k trestnímu zákoníku, jde o definování „nového trestného činu“ za který je možné postihovat. Neboli aby nebylo jakýchkoliv pochyb, zákon taxativně říká: „Poker je odteď sázková hra a může se hrát jen tam, kde jsme to povolili udělením loterijní licence. Bez licence zákon porušujete a hrozí vám následující pokuta.“ Toto je neoddiskutovatelný fakt, se kterým je od ledna 2012 počítat. Fakt, který musíme odmítnout a proti kterému se musíme postavit. A také to uděláme, protože pokud si kdokoliv představuje, že se z pokeru stane hazard pouze tím, že si do zákona nadefinuje hru hranou za pomocí karet, tak se velmi plete. Ostatně to bychom za slovo karty mohli v budoucnu přidávat například míč, puk, figurky atd. a zakazovat jednu hru po druhé pro všechny, kteří na ní nebudou vlastnit státní licenci.
Asociace českého pokeru dá hlavu na špalek první
Jak Asociace českého pokeru deklaruje od svého začátku, poker je dovednostní hra a jako taková se neřídí ustanoveními loterijního zákona. To tvrdíme při plné zodpovědnosti důsledků. Pokud jsou tvůrci a ti co budou zákon vymáhat přesvědčeni o opaku, budou nás muset napadnout. O podstatu pokeru jsme připraveni se soudit, a pokud soud shledá, že nemáme pravdu, jsme připraveni nést následky. Vlastně je to prosté. Jsme přesvědčeni o tom, že na zorganizování pokerového turnaje, tedy turnaje v dovednostní hře, není třeba loterijní licence Ministerstva financí, stejně jako podobnou licenci nepotřebuji ostatní, kteří pořádají turnaje v šipkách, ping-pongu, šachu, golfu, tenise, fotbale, dámě, atd.
Proto hned v úvodu roku podobný turnaj se startovným 1 Kč uspořádáme. O turnaji pro jistotu informujeme i Ministerstvo financí. Pokud bude názoru, že do pořádání našeho dovednostního turnaje s daným startovným nemá důvod zasahovat, neboť se ho loterijní zákon netýká, není se v příštím roce o čem bavit a poker můžeme hrát live i online vesele dál, samozřejmě při dodržovaní všech ostatních zákonů České republiky. Pokud ovšem ministerstvo bude toho názoru, že na podobný turnaj potřebujeme loterijní licenci, bude muset proti tomuto turnaji zakročit a nás jako organizátory hnát k zodpovědnosti. V takovém případě jsme připraveni v soudních řízeních doložit, že na turnaj v naší hře, se loterijní zákon jednoduše nevztahuje.
Online poker
Věřím, že všichni, kteří se při čtení dostali až sem a hrají poker, se nyní orientují v podstatě legislativního problému, který pro příští rok vzniká. Většina otázek směřovaných na AČP je následující: Mám vybrat své peníze před koncem roku z online herny? Já odpovím takto. To je přesně to, co si tvůrci zákona a ti co ho protlačovali, přejí. Přejí si, abychom se zalekli právních dopadů a houfně opustili online herny, které nám až doposud jediné poskytovaly možnost hrát naší hru online. Situaci s online pokerem v úvodu roku 2012 lze nyní pouze odhadovat. Dobrou zprávou je, že servery nebudou odpojeny a toky peněz nebudou v úvodu roku přerušeny. Není proto důvod před koncem roku ke skokové panice a vybrání svých depozitů.
Problémy nás ovšem zcela jistě čekají. Mezi Ministerstvem financí a online hernami dojde téměř se stoprocentní jistotou k otevřené konfrontaci. Ministerstvo financí totiž zcela jistě zahájí proti provozovatelům online heren bez české licence správní řízení. Provozovatelé online heren v evropském hospodářském prostoru obratem zcela jistě napadnou diskriminační charakter loterijního zákona, který je neslučitelný s primárním právem EU garantujícím svobodu usazování. Je těžké v tuto chvíli dovozovat, k jakým prostředkům strany tohoto sporu sáhnou, věřím však, že ze strany zahraničních provozovatelů budou vaše peníze v bezpečí. Pokud by samozřejmě hrozilo reálné nebezpečí, že stát bude chtít blokovat či zadržet prostředky vyplacené zahraničními společnosti na účty hráčů v ČR, budeme okamžitě reagovat a na podobné nebezpečí vás upozorníme. To jaká bude praxe, ukáže skutečně až úvod roku. Podotýkám, že se stále snažíme intervenovat za možnost, aby zahraniční společnosti mohly své podnikání v ČR plně legalizovat (viz. naše návrhy k novému lot. zákonu). Rovněž teprve úvod roku ukáže, jak budou úřady zasahovat proti reklamě na online herny bez české licence.
« Zpět
Video
Spolupracujeme